De snelle opmars van e-bikes, fatbikes, cargobikes, en speed pedelecs heeft geleid tot een significant verschil in snelheid tussen de traditionele fiets en zijn elektrisch aangedreven tegenhangers. Snelheden op fietspaden voldoen inmiddels regelmatig niet meer aan de gedetailleerde normen voor een robuuste en veilige fietsinfrastructuur, zoals voorgesteld door het CROW (Centrum voor Regelgeving en Onderzoek in de Grond-, Water- en Wegenbouw en de Verkeerstechniek).
Nieuwe Wetgeving: Minimumleeftijd en Helmplicht voor Fatbikes
Naar aanleiding van de toenemende zorgen over verkeersveiligheid is in de Tweede Kamer een motie ingediend om strengere regels voor fatbikes in te voeren. De voorgestelde maatregelen omvatten onder andere een minimumleeftijd van 14 jaar en een helmplicht voor dit type elektrische fiets. Deze beslissing wordt gesteund door een Kamermeerderheid.
Minister Madlener gaf eerder deze week aan dat hij bereid is om maatregelen die een meerderheid van de Tweede Kamer ondersteunt, te overwegen. Hoewel hij erkent dat er juridische uitdagingen zijn bij het maken van een onderscheid tussen fatbikes en andere elektrische fietsen, ziet hij kansen om met concrete criteria zoals gewicht, banddikte en het niet-verstelbare zadel een duidelijk onderscheid te maken.
Ondanks de steun voor deze voorgestelde maatregelen, benadrukken experts dat een bredere aanpak nodig is om de verkeersveiligheid op de langere termijn te waarborgen. Dus hoewel de voorgenomen regels een stap in de goede richting lijken, blijft de vraag: wat kan er nog meer worden gedaan om de veiligheid op onze fietspaden verder te verbeteren?
Het Antwoord van CROW op Nieuwe Uitdagingen
CROW speelt een cruciale rol bij het bedenken van oplossingen voor vraagstukken rondom infrastructuur, openbare ruimte, en verkeer en vervoer. Binnen deze organisatie bevindt zich het CROW-Fietsberaad, het hart van fietsbeleid voor Nederlandse overheden. Het rapport van het Strategisch Plan Verkeersveiligheid (SPV) geeft een breed perspectief op hoe risicobeheersing, snelheidscontroles, en de normen zoals voorgesteld door CROW bijdragen aan veiligere fietspaden. (Het SPV rapport is hier te vinden)
Hoe reageert CROW op deze veranderende factoren? Welke oplossingen brengt het CROW naar voren? En zijn onze huidige fietspaden nog wel opgewassen tegen de nieuwe golf van elektrische voertuigen, waar met name de fatbike headlines maakt.
Aanvullende Maatregelen voor Snelheidsbeheersing
Naast de voorgestelde maatregelen zijn er al diverse initiatieven genomen om de snelheid en veiligheid op fietspaden te verbeteren. Zo heeft de politie in Amsterdam recentelijk geavanceerde rollerbanken in gebruik genomen die fatbikes, speed pedelecs en andere elektrische fietsvarianten kunnen toetsen op hun snelheid. Deze rollerbanken hebben al tot de eerste boetes geleid, waarbij overtreders bedragen van 290 euro per keer moeten betalen. Met de aanschaf van 250 nieuwe rollerbanken wil de minister de handhaving verder versterken, mogelijk door deze ook door buitengewoon opsporingsambtenaren (boa’s) te laten gebruiken.
Daarnaast werken fabrikanten van fatbikes zoals Brekr, Phatfour, Doppio en Knaap actief samen om het illegaal opvoeren van hun voertuigen te ontmoedigen. Wederverkopers die meewerken aan het opvoeren van fatbikes of dit niet melden, kunnen hun verkooprechten verliezen. Bovendien dringen steeds meer gemeenten aan op strengere regelgeving en handhaving tegen opgevoerde fatbikes.
Experimenten voor Veiligere Fietspaden
In Amsterdam wordt momenteel geëxperimenteerd met technologie die ervoor zorgt dat e-bikes automatisch worden begrensd tot een snelheid van 15 km/u in bepaalde zones. Dit innovatieve experiment vereist nauwe samenwerking met fabrikanten en kan een belangrijke stap zijn in het vergroten van de veiligheid op fietspaden.
Het Belang van Nauwkeurige Metingen
Naast wet- en regelgeving is er ook een groeiende behoefte aan nauwkeurige gegevens over waar en wanneer snelheidsovertredingen plaatsvinden. Meten is weten, en hier biedt MultiSensors, met hun geavanceerde oplossingen zoals de Signum, een waardevolle bijdrage. Deze technologie maakt het mogelijk om snelheid, richting, locatie, het aantal gebruikers, en de exacte momenten van passeren gedetailleerd vast te leggen. Het platform My Cycle Traffic gebruikt deze gegevens om waardevolle inzichten te bieden aan overheden en andere betrokken partijen. Deze inzichten helpen om gericht maatregelen te nemen en de infrastructuur waar nodig aan te passen voor een veiliger gebruik van fietspaden.
Met de voorgestelde maatregelen en aanvullende initiatieven lijkt Nederland een stap dichter bij een veiligere fietsinfrastructuur te komen. Maar, zoals de minister aangeeft, blijft het een zoektocht naar de juiste balans tussen vrijheid voor fietsers en de bescherming van alle weggebruikers.