Nederland is een fietsland bij uitstek. Met 23 miljoen fietsen en een netwerk van 37.000 kilometer aan fietspaden blijft de fiets de populairste manier van vervoer in steden. De toename van fietsgebruik – van recreatieve fietsers tot e-bikes, speed pedelecs en bakfietsen – brengt echter nieuwe uitdagingen met zich mee. Hoe houden we onze fietspaden veilig, toegankelijk en aantrekkelijk in een tijd van groeiende mobiliteit?
Toenemende drukte, toenemende risico’s
Het aantal fietsers in Nederland neemt al jaren toe. Elektrische fietsen, speed pedelecs en bakfietsen hebben daarbij voor extra diversiteit op de fietspaden gezorgd. Hoewel deze groei bijdraagt aan duurzamere mobiliteit en minder autoverkeer, leidt het ook tot problemen. Onderzoek van SWOV wijst uit dat de verkeersveiligheid bij hoge fietsintensiteiten een kantelpunt bereikt.
In tegenstelling tot andere landen, waar meer fietsers doorgaans leiden tot meer veiligheid, is in Nederland juist sprake van het tegenovergestelde. Smalle fietspaden, hogere snelheden en een mix van verschillende typen weggebruikers zorgen voor conflicten en ongevallen. Bovendien draagt het gevoel van onveiligheid op drukke routes ertoe bij dat sommige fietsers hun gedrag aanpassen of zelfs overstappen op andere vervoersmiddelen.
De uitdaging ligt in het inrichten van een infrastructuur die zowel de veiligheid waarborgt als ruimte biedt voor verdere groei. Maar om effectief beleid te voeren, is meer nodig dan alleen goede bedoelingen. Betrouwbare data is essentieel om knelpunten bloot te leggen en passende maatregelen te nemen.
Data als basis voor gerichte oplossingen
Steden hebben gedetailleerde inzichten nodig om verkeersveiligheid op fietspaden te verbeteren. Vragen zoals “Waar ontstaan de grootste knelpunten?”, “Welke snelheid wordt waar gereden?” en “Hoe gedragen verschillende typen weggebruikers zich ten opzichte van elkaar?” zijn cruciaal om te beantwoorden.
“Alleen door precies te weten wat er gebeurt op onze fietspaden, kunnen we oplossingen creëren die werken,” stelt Thijs Roosendaal, commercieel directeur bij MultiSensors. “Het gaat niet alleen om cijfers, maar om inzichten die helpen om mobiliteit veiliger en efficiënter te maken.”
Data-gedreven oplossingen stellen beleidsmakers in staat om investeringen te richten op de plekken waar ze het meeste effect hebben. Dit kan variëren van bredere fietspaden tot gescheiden verkeersstromen en lagere snelheidslimieten op kritieke punten.
Technologie als hulpmiddel voor de toekomst
Innovatie speelt een sleutelrol in het verzamelen van deze data. Moderne sensortechnologieën, zoals die ontwikkeld door MultiSensors, maken het mogelijk om intensiteiten, snelheden en typen weggebruikers nauwkeurig in kaart te brengen. Dankzij privacyvriendelijke technologieën, zoals de sensoren van MultiSensors, kunnen verkeersstromen worden gemonitord zonder inbreuk te maken op de privacy van fietsers.
“Wat wij proberen te doen, is steden de tools geven om met vertrouwen beslissingen te nemen,” vervolgt Roosendaal. “Met de juiste data kun je niet alleen knelpunten aanpakken, maar ook anticiperen op toekomstige groei.”
Samen werken aan veilige fietspaden
Drukte op fietspaden is een zegen én een uitdaging. Het vraagt om samenwerking tussen overheden, mobiliteitsexperts en technologieaanbieders om deze drukte in goede banen te leiden. Door niet alleen te vertrouwen op modellen met beperkte datapunten, maar accurate datapunten en innovatie centraal te stellen, kunnen we bouwen aan een toekomst waarin fietsen veilig en duurzaam blijft.
Wil je meer weten over hoe data kan bijdragen aan betere fietsinfrastructuur? Ontdek hoe betrouwbare inzichten het verschil kunnen maken en neem contact op. Samen kunnen we de toekomst van mobiliteit veiliger maken.