Customise Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorised as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyse the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customised advertisements based on the pages you visited previously and to analyse the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

De E-bike grote invloed op fietsbranche

dec 22, 2020 | Mobiliteit

De E-bike grote invloed op fietsbranche

22 december 2020

In 2018 werden er 409.000 nieuwe E-bikes verkocht, een verdubbeling t.o.v. 5 jaar geleden en ruim honderdduizend meer dan een jaar eerder. De elektrische fiets was zelfs het meest verkochte model en stootte de traditionele stadfiets van de troon. Twee op de vijf nieuwe fietsen is een E-bike tegenwoordig. De verwachting is dat dit nog zal toenemen: het imago van de E-bike is veranderd. Zag men het enkele jaren geleden nog als een bejaardenfiets, tegenwoordig stappen steeds op meer personen jonger dan vijftig jaar over op de E-bike.

Ruim een kwart van alle Nederlanders fietst iedere dag. De fiets wordt met name gebruikt om naar werk of school te gaan. Voor onderwijs fietst men steeds vaker en verder, maar ook voor werk en vrijetijd pakken Nederlanders steeds vaker de fiets. Ruim een kwart van alle verplaatsingen en bijna een tiende van alle kilometers die Nederlanders maken is per fiets. En men verwacht een toename, met name in de zakelijke aanschaf en gebruik van de E-bike nu de fiscale regels voor het zakelijk gebruik van de fiets per 1 januari 2020 vereenvoudigd zijn. Volgens de BOVAG zal dit leiden tot een toename in aanschaf van een E-bike voor zakelijk gebruik tot circa 150.000 fietsen extra per jaar.

Per keer dat men op de fiets stapt, wordt met de E-bike gemiddeld 5 kilometer afgelegd en met een gewone fiets 3,5 kilometer. Twintig procent fietst verder dan 7,5 kilometer en acht procent verder dan 15 kilometer. De verwachting is dat met de stijgende aanschaf van E-bikes door verschillende leeftijdscategorieën het gemiddelde aantal kilometers zal toenemen. De E-bike kan een enorme stimulans zijn om medewerkers die binnen een straal van 7,5 kilometer van hun werk wonen en met de auto naar hun werk gaan op de fiets te krijgen. De E-bike verlaagt de drempel en stimuleert de maatschappelijke en economische baten van de fiets. De aanschaf van een E-bike zou één van de secundaire arbeidsvoorwaarden kunnen zijn.

Zoek hier

Categorieën